Zó zorg je goed voor jezelf

Goed voor jezelf zorgen is MEGA belangrijk want de manier waarop je jezelf behandeld zegt heel veel over jou én de manier waarop je in het leven staat. 

Als jij goed voor jezelf zorgt dán laat je een ander zien hoe die met jou om mag gaan én als jij eerst goed voor jezelf zorgt, dan kan jij er ook voor een ander zijn.

In deze blog neem ik je mee naar de verschillende onderdelen die voor mij onder goed voor jezelf zorgen vallen.

 

  • Plan jouw me-time
  • Gezonde voeding
  • Treat yourself like a VIP


Plan jouw me-time!

 

Het is onwijs belangrijk dat je tijd, aandacht, energie en geld aan jezelf besteed maar vaak schiet dit er bij in. De oplossing is me-time inplannen! Het klinkt misschien een beetje gek om tijd voor jezelf in te plannen maar het is écht heel krachtig 😊. En daarnaast zijn er nog méér voordelen van plannen.

 

Het zorgt voor:

• Rust in je hoofd
• Helderheid en overzicht
• Een betere concentratie
• Minder uitstelgedrag

 

Bedenk hoe vaak je een moment voor jezelf wil inplannen en hoeveel tijd je daaraan wilt besteden. Door achteraf op te schrijven hoe dit voor je was en hoeveel tijd je aan jezelf hebt besteed, wordt je je steeds bewuster en zal tijd voor jezelf inplannen steeds makkelijker en natuurlijker gaan. Dus, pak je agenda en plan direct je eerste moment van me-time & ENJOY!

 

En welke actie ga jij binnen 24 uur zetten die bijdraagt aan tijd voor jezelf?

 


Gezonde voeding

 

Het klinkt heel logisch...gezonde voeding maar er is tegenwoordig heel veel te doen over voeding want wat is tegenwoordig wél gezond en wat niet? Biologisch of niet? Melk of niet? Soya of niet? Vegan of niet?

 

In basis is alles wat uit de natuur komt zoals groente, fruit, noten en zaden gezond voor je. Alles wat bewerkt is zoals als koek, chips, snoep en pakjes en zakjes is niet goed voor je maar dat is niets nieuws. Het drinken van voldoende vocht zoals water en kruidenthee is ONWIJS belangrijk. Het hydrateert je lichaam en helpt gifstoffen af te voeren. We worden ons gelukkig steeds bewuster van voeding en welke invloed dit op ons lichaam en geest heeft.

 

Zelf eet ik zoveel mogelijk melk, soya, gluten en suikervrij. Ik had namelijk buikklachten, een onrustige huid en last van ontstekingen in mijn lichaam. In de reguliere ziekenhuizen heb ik wel bloedonderzoek en een buikscan laten doen alleen kwam daar niets uit. Om die reden ben ik naar een alternatieve arts gestapt die verschillende onderzoeken heeft gedaan. Hij kwam tot de conclusie dat ik een lekkende darm had. Suiker, melk én gluten moest ik vermijden.

 

Een jaar lang heb ik probiotica en andere supplementen geslikt. De suikers, melk en gluten heb ik zoveel mogelijk vermeden zodat mijn darmen zich konden herstellen. En ik merk dat mijn lichaam daar blij van wordt! Ik voel me energieker, heb minder of geen buikpijn en merk dat mijn huid rustiger is. Qua ontstekingen vind ik het lastiger om te zeggen of het werkt omdat ik daar medicatie voor gebruik maar ik ben ervan overtuigd dat het een positieve impact heeft. 

 

Omdat voeding een groot effect heeft op ons lichaam en op hoe we ons voelen heb ik contact gezocht met diëtiste Jelske Oosterhof. Zij is expert op het gebied van voeding vóór je laten werken. Jelske heeft de diagnose MS. Zelf heb ik de diagnose reumatoïde artritis en uveïtis. Beide zijn auto immuum aandoeningen. Jelske heeft zich vanwege de MS verdiept in de invloed van voeding op MS en ervaart dagelijks dat gezonde voeding een positief effect heeft op haar lichaam.

 

Jelske vertelt: 'Ik ben diëtiste en ervaringsdeskundige op het gebied van voeding op MS. Doordat ik 7 jaar geleden de diagnose MS kreeg ben ik gaan kijken welke voeding mij energie geeft én welke voeding mij energie kost. Ik heb de voeding die mij energie kost uit mijn maaltijden gehaald waardoor ik nu weet wát ik eet. Ik heb veel ervaring met de verschillende diëten die werken bij MS.  En of je nou lichamelijke klachten hebt of niet, het is voor iedereen zinvol om voeding te eten dat energie geeft.'

 

Hoe is dat voor jou? Heb jij al eens geprobeerd om een tijdje bepaalde voeding te vermijden om je bewust te worden van de effecten op jouw lichaam, jouw gevoelens en jouw mindset? Als je meer wilt weten over Jelske, over het aanpassen van je voedingspatroon of over voeding in combinatie met een aandoening, klik dan hier.

 

Op mijn receptenblog vind je makkelijke en voedzame recepten die melk, soya, gluten en suikervrij zijn. Neem gerust eens een kijkje en mocht je zelf een lekker recept hebben, dan hoor ik dat graag!

 

Welk recept ga jij binnen 48 uur uitproberen?

 


Treat yourself like a VIP

 

Veel vrouwen bekritiseren zichzelf, vergelijken zichzelf met andere vrouwen en vinden het lastig om geld aan zichzelf uit te geven. Eigenlijk zijn veel vrouwen niet lief voor zichzelf, ze gunnen zichzelf geen rust en geven zichzelf geen toestemming om er helemaal te mogen zijn.

 

We willen graag liefde van anderen maar hebben ook liefde nodig van onszelf en dat is SUPER lastig omdat we dat nergens hebben geleerd. We hebben niet geleerd hoe je jezelf helemaal kan accepteren, hoe je jezelf helemaal mag accepteren en dat jij er helemaal mag zijn.

 

Zonde!? Een van de eerste dingen die je kan doen om meer liefde en zachtheid voor jezelf te voelen is jezelf prioriteit maken. Behandel jezelf als een VIP. Behandel jezelf als je beste vriendin. Want als jij jezelf gaat behandelen als VIP of als je beste vriendin dan toon je begrip, compassie en zachtheid.

 

Waar veel vrouwen zich niet van bewust zijn is dat wat zij diep van binnen geloven, waarheid wordt voor haar. Alles begint bij jou. Het universum zal je niet als een VIP behandelen als jij dat zelf niet doet. Self-care en self-love zijn onwijs belangrijk als jij een gelukkig leven wilt leiden. Het is alleen aan jou om hier stappen in te zetten om te creëren en faciliteren wat jij nodig hebt.  

 

Hoe zou het zijn voor je zijn als jij NU besluit én jezelf toestemming geeft om jezelf te behandelen als VIP?! Wat zou je dan (anders) gaan doen? Waar wordt je blij van? Waar heb je behoefte aan? Welk verlangen heb je verstopt maar mag nu afgestoft worden?

 

Het hoeft niet iets MEGA groots te zijn. Het kan zijn dat je begint met het inplannen van een dagelijks me-time moment en jezelf toestaat een hoofdstuk uit een boek te lezen. Of dat je naar de winkel gaat en jezelf trakteert op die duurdere douchegel omdat jij het verdient. Of dat je een sauna bezoek plant waar je stiekem al weken naar verlangt. Vier ook kleine successen want niets is te klein om te vieren!

 

Het maakt niet zoveel uit wát het is als je het maar doet! Een leuke oefening is om op te schrijven waar anderen jou blij mee zouden maken én een ding van die lijst te kiezen en dat dan aan jezelf te geven.

 

Welke VIP actie voer jij binnen 48 uur uit?

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.